Codefon kaputelefon „off hibakód” – Hogyan hárítottuk el egy belvárosi társasház problémáját?
Egy késő délutáni időpontban keresett meg minket egy közös képviselő, aki elmondta, hogy az általuk kezelt belvárosi társasházban a Codefon kaputelefon minden egyes felcsengetésnél „off” üzenetet ad vissza. Ez egy komoly problémát jelentett, hiszen a házban 60 lakás van, és a lakók nem tudnak bemenni a házba.
Mivel sürgős hibáról volt szó, jeleztük, hogy még aznap elkezdjük a hiba keresést és a javítást.
A helyszíni hibakeresés menete
Néhány órán belül kiérkeztünk a társasházhoz, és megkezdtük a vizsgálatot. A rendszer egy digitális, gerinchálózatos Codefon kaputelefon volt. Ez azt jelenti, hogy az áramellátás, a jel és az információ egyetlen bus-on keresztül fut, így minden lakáskészülék ugyanazt az adatot kapja.
Az első műszeres vizsgálat során látszott, hogy valószínűleg vonalzárlat is fennáll, amit a rendszer normál esetben külön hibakóddal (EEE) jelezne. Ebben az esetben azonban csak az off hibakód jelent meg, így a diagnózis nehezebb volt.
Miért nehéz az „off hibakód” mögötti hibát azonnal megtalálni?
A kaputelefon hálózatát elkezdtük szakaszolni, és kiderült, hogy a vezetékezés meglehetősen kaotikus. Bár voltak feliratok a kábeleken, azok nem feleltek meg a valós lakásszámoknak, így a hibakeresés több órás, alapos munkát igényelt.
A probléma végül két fő okra vezethető vissza:
- Hibás lakáskészülék – az egyik készülék meghibásodott, de a jelek nem voltak egyértelműek, így többször is vissza kellett térni a vizsgálathoz.
- Lakásfelújítás miatti zárlatos vezeték – egy másik lakásban zajló munkálatok során megsérült a vezeték, ami vonalzárlatot okozott.
Ez utóbbi különösen nehezen volt azonosítható, mivel a Codefon kaputelefon nem adott ki egyértelmű hibakódot róla.
Hogyan oldottuk meg a hibát?
A társasházban szerencsére a kábelek kábelcsatornában voltak vezetve, így hozzáférhetőek maradtak. A közös képviselő nagy segítséget nyújtott a helyszíni ismereteivel, így sikerült feltérképeznünk a bonyolult hálózatot.
A hiba keresés és a javítás nagyjából három órát vett igénybe. Másnap még egy kisebb beállítást el kellett végeznünk, de 24 órán belül a teljes rendszer ismét hibátlanul működött. A hibás lakáskészüléket kicserélték, a sérült vezetéket javítottuk, és azóta a lakók gond nélkül használják a kaputelefont.
Tanulság: Mit jelent az „off hibakód” a Codefon kaputelefonoknál?
Az „off hibakód” Codefon kaputelefon esetében többféle hibára is utalhat. Előfordulhat, hogy egyetlen készülék hibásodott meg, de az is lehet, hogy a teljes rendszerben zárlat vagy vezetékprobléma jelentkezik.
Éppen ezért minden esetben szakember bevonása szükséges, aki mérőműszerekkel és tapasztalattal képes feltárni a háttérben álló hibát.
Összegzés
A belvárosi társasház esete jól mutatja, hogy egy Codefon kaputelefon off hibakód mögött akár több, egymással összefüggő hiba is állhat. Bár a hiba keresés időigényes lehet, a probléma megoldható, és a rendszer ismét teljes funkcionalitással tud üzemelni.
Mivel sürgős hibáról volt szó, jeleztük, hogy még aznap elkezdjük a hiba keresést és a javítást.